21 Ekim 2019 Pazartesi

GÖBEKLİTEPE

08.07.2019 Pazartesi. Sabah öğretmenevinde kahvaltımızı yapıp saat 09.00 gibi ayrılıyoruz. Şanlıurfa’ya yaklaşık 15 km. uzaklıktaki Göbeklitepe’ye gidiyoruz.

Göbeklitepe kazı alanı

Göbeklitepe, Şanlıurfa İli’nin 15 km. kuzeydoğusunda, merkeze bağlı Örencik Köyü yakınlarındaki dağlık alan üzerinde yer almaktadır. İl Kültür müdürlüğünün sayfasında verilen bilgilere göre yapılan kazılarda günümüzden 11.000 yıl öncesine ait (Çanak-Çömleksiz Neolitik Dönem) büyük bir tapınak kalıntısına ulaşılmıştır.Bu, Mezopotamya'daki en eski tapınaktır. Tapınağı önemli kılan ise, tapınağı yapanların, yerleşik hayata geçmemiş avcı-toplayıcı insanlar olmasıdır. Büyük olasılıkla Göbeklitepe, bölgede yaşayan insanlarca dinsel amaçlar için düzenli olarak ziyaret edilen bir buluşma yeri idi.

Önce Göbeklitepe Sergileme Merkezi’ne giriyoruz.Oradaki müzeyi geziyoruz. Kazılarda çıkan objeleri görüyoruz. Sinevizyon gösterisini izliyoruz.Burada kurgulanmış ilk insanların yaşantılarını izliyoruz.

Göbeklitepe Sergileme Merkezi
Sonra oradaki araçlarla kazı alanına çıkıyoruz. Göbekli tepe ovaya hakim bir noktada. Tepeden etrafı seyrettiğinizde kuzey ve Doğu yönlerinde Toros Dağları ve Karacadağ etekleri, batıda Şanlıurfa ve Fırat platoları, güneyde ise Suriye sınırına kadar uzanan uçsuz bucaksız Harran Ovası’nı görüyorsunuz. Tepe sert kireç taşlarından oluşmuş. Burasının seçilmesi de zaten bu kireç taşlarından ve her taraftan kolayca görülebilen konumundan kaynaklanmış.

Göbeklitepe

Kazı alanı A,B,C,D yapıları diye tasnif edilmiş.T şeklindeki dikili taşlar dikkat çekici.Bu taşların bazıları uzun , bazıları kısa. Bazılarının üzerinde değişik hayvan figürleri bulunuyor.

Kazı alanı A,B,C,D yapıları

Göbeklitepe’yi gezip yine bizi bekleyen araçlarla aşağıya aracımızın yanına iniyoruz. Günümüzden 11.000 yıl öncesine ait büyük bir tapınak kalıntısının bulunduğu, tarihi değiştiren Göbekli tepeden ayrılıp Şanlıurfa’ya 48 km. mesafedeki, yine eski bir medeniyet merkezi olan Harran’a gidiyoruz.